طراحي باغ سنتي چگونه انجام مي شود؟

۲۸ بازديد

طراحي باغ سنتي چگونه انجام مي شود؟

طراحي باغ سنتي به شكلي كاملا متفاوت انجام مي پذيرد و اگر مايل به پياده سازي طراحي و ايجاد فضاي سبز در يك محوطه باغي، به صورت كاملا سنتي باشيد؛ لازم خواهد بود تا از فاكتورهاي اين رديف استفاده كرده و طوري فضاي باغ را طراحي و اجرا كنيد كه با نگريستن به هر سوي آن، كاملا احساس قرار داشتن در يك فضاي سنتي را داشته باشيد.

در ادامه با ما همراه باشيد تا درباره طراحي باغ و المان هاي موثر در آن، بيشتر بدانيم.

m1_2hub.jpg

نكات مهم در خصوص طراحي باغ سنتي

طراحي باغ سنتي با به كار گيري مراحل زير، ميسر خواهد بود:

نكته اول: تخصيص فضا به شكلي كه جايگذاري تجهيزات سنتي ميسر باشد

در صورتي كه مي خواهيد تجهيزات سنتي موثر در شكل دهي به يك فضاي كاملا سنتي را به خوبي در فضاي باغ جاي دهيد، لازم است كه حتما پيش از آن در اندازه گيري و تخصيص فضا، به درستي عمل كرده و محوطه سازي را طوري شكل دهيد كه بتوانيد به خوبي و به تناسب فضا از المان هاي مختلف استفاده كنيد.

نكته دوم: تجهيزات سنتي سازي فضا را به خوبي انتخاب كنيد

در گام بعدي نوبت آن مي رسد كه تجهيزاتي را انتخاب كنيد كه به خوبي به فضاي باغ هويت بخشيده و بتوانند بار سنتي لازم را به آن اضافه كنند. در اين خصوص استفاده از تجهيزاتي كه ضمن سازگاري با كاربردهاي مورد نظر شما، قابليت ايجاد يك باغ زيبا و سنتي را داشته باشند، حائز اهميت خواهد بود. از جمله تجهيزاتي كه مي تواند به فضاي سنتي رنگ بخشيده و جلوه لازم را ايجاد كند؛ تخت هاي نشيمن سنتي، جوي آب روان، لمكده، آتشكده، حوض آب، آلاچيق و ... است. هر يك از اين تجهيزات بايد با ساختار كاملا سنتي همراه بوده و تا حتي امكان، بهترين جلوه را متناسب با اين وضعيت داشته باشد.

 

نكته سوم: استفاده بهينه از چوب را از دست ندهيد

اگر مي خواهيد طراحي باغ سنتي را به درستي انجام داده باشيد، بايد تا حد امكان استفاده از چوب را در محوطه سازي و تزئينات بخش هاي مختلف در نظر داشته و تا جايي كه امكان آن وجود دارد تزئينات را به اين شكل به انجام برسانيد. به طور مثال از درب هاي چوبي در هر بخش ممكن از باغ استفاده كرده و در صورتي كه مايل به ايجاد پنجره ها در بخش هاي مختلفي به شكل زينتي و تزئيني هستيد، حتما استفاده از چوب و چوب كاري را در خصوص آن ها در نظر داشته باشيد. به واقع شما بايد از هر فرصتي براي به كار بردن المان هايي چون چوب كه حال و هواي سنتي به باغ مي بخشند، بهره برداري كنيد.

 

همين طور مسيرسازي و ايجاد مسير رفت و آمد بايد با استفاده از تزئينات چوبي همراه بوده و از بلوك هاي چوبي براي ايجاد يك مسير بهره مند شويد. به اين شكل ضمن آن كه ساختاري بسيار زيبا به مسير رفت و آمد در باغ بخشيده مي شود، مي توانيد آن جلوه سنتي لازم را نيز كه براي آن طراحي اوليه را آغاز كرده ايد، به وجود آوريد.

 

نكته چهارم: نورپردازي سنتي را در دستور كار خود قرار دهيد

يكي از بخش هاي مكمل فضاسازي در يك محيط باغ سنتي، نورپردازي است و در واقع نورپردازي بخش مكمل هر نوع ايجاد فضاي سبز محسوب مي شود. از اين روي لازم است كه حتما در خصوص نورپردازي نيز به سراغ مدل هاي سنتي رفته و با مطالعه و الگوبرداري عالي از فضاهاي سنتي، بهترين نورپردازي را براي باغ پياده سازي كنيد. دقت داشته باشيد كه سپردن اين كار به دست افراد حرفه اي و متخصص در حوزه نورپردازي، باعث خواهد شد تا بهترين بهره برداري را از اين فاكتور تاثيرگذار داشته باشيد.

كلام آخر

در بالا نكاتي را در خصوص طراحي باغ سنتي و روش اجراي آن، عنوان كرديم. شما چه نظري در اين باره داريد و اگر تصميم به طراحي و ايجاد چنين فضايي داشته باشيد، چطور براي آن برنامه ريزي مي كنيد؟ نظرات و تجربيات خود در اين زمينه را با ما و ديگر كاربران وب سايت در ميان بگذاريد. همين طور توصيه مي كنيم كه اين مطلب را براي دوستان و آشنايان خود ارسال كرده و نظر آن ها را نيز در اين خصوص جويا شويد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.